Koulutuksessa löytyi sisäinen tekstisuunnittelija ja uusi työminä

Marjo Saarela, Tekstisuunnittelijan tutkinto

Marjo Saarela, mainonnansuunnittelija, Tokmanni

Tekstisuunnittelijan tutkinnossa* muutuin Excel-taulukoita näppäilevästä assistentista luovaksi sanailijaksi. Samalla kun uusi työminäni syntyi, uudistin myös yrityksemme markkinointiviestintää.

Voisin oikeastaan tiivistää, että lähdin hakemaan tekstinsuunnittelijan koulutuksesta neuvoja yhden työtehtävän hoitamiseen, mutta saavutimme todella paljon enemmän.

*Tekstisuunnittelijan tutkinto on korvautunut Rastor-instituutissa Sisällöntuottajan koulutusohjelmalla.

Koulutuksen ansiosta kehityin ideoijana ja kirjoittajana. Minusta kuoriutui luova työntekijä. Ilman koulutusta kykyni eivät olisi tulleet esiin, eikä yrityksellä olisi tätä luovaa pääomaa.

Tekstisuunnittelun noviisista luovaksi kirjoittajaksi

Kun siirryin Tokmannilla kaupantuesta markkinointiin osastouudistuksen vuoksi, minulle tarjottiin mahdollisuutta aloittaa uutena tehtävänä myymäläradiospottien kirjoittaminen sekä opiskella uutta roolia tukeva copywriter-kurssi Markkinointi-instituutissa*. Minulla ei ollut aiempaa kokemusta tekstinsuunnittelusta, joten hieman epävarmana, mutta innokkaana, otin tehtävän vastaan.

Aloin siis kirjoittaa myymäläradiospotteja ja samalla muitakin markkinointitekstejä mm. printtimainontaan. Taitoni kehittymisen myötä pystyin kehittämään myös markkinointiviestejämme sekä ideoin tapoja yhtenäistää ja hyödyntää mm. jo tehtyjä markkinointispotteja ja sloganeita koko organisaatiossa. Myöhemmin laajensin koulutuksenikin Tekstisuunnittelijan tutkintoon.

Alan huippukouluttajat inspiroivat

Copywriter-koulutuksessa sain alan huipuilta rohkaisevat tehtäväpalautteet. Palautteet antoivat minulle uskallusta, inspiraatiota ja uskoa itseeni. Niin kurssi, kuin sen fantastiset luennoitsijat, olivat minun muusani.

Elän omaa onnistumistarinaani. Minä tein sen. Ja sen mahdollisti koulutus.

Koulutuksen ansiosta kehityin ideoijana ja kirjoittajana. Minusta kuoriutui luova työntekijä. Sain käyttööni uusia ideointimenetelmiä, joita minulla oli mahdollisuus soveltaa. Ilman koulutusta kykyni eivät olisi tulleet esiin, eikä yrityksellä olisi tätä luovaa pääomaa.

Näen, miten työtoverinikin uskovat nyt kykyihini. He ovat nähneet, miten itsevarmuuteni työssäni on kasvanut: ennen en uskaltanut puolustaa tekstejäni tai tuoda ideoitani esiin. Esimieheni on alusta asti uskonut, että saan homman toimimaan, ja hän oli oikeassa.

Luova tsemppari uskoo, että jokainen onnistuu

Olen luonut uusia yhteistyötapoja, jotka auttavat meitä ideoinnissa. Antamalla aikaa luovuudelle pidämme luovuutta yllä.

CV:ssäni on yli kymmenen vuotta lukenut, että ”olen tsemppari, joka uskoo ihmisten onnistuvan rohkealla yrittämisellä”. Nyt minulla on tämä viesti konkreettisesti kerrottavana muille. Elän omaa onnistumistarinaani. Minä tein sen. Ja sen mahdollisti koulutus.

Tutustu koulutuksiin: 


Artikkeli on julkaistu alun perin Markkinointi-instituutin verkkosivuilla. Markkinointi-instituutti ja Rastor yhdistyivät 1.1.2020. Uuden yrityksen nimeksi tuli Rastor-instituutti.