Itsensä kehittäminen ansaitsee peukun
Huono itsetunto on kuin kumoon horjahtava dominopalikkajono. Se on helposti tarttuva oire, joka vie itsetunnon myös toiselta. Onneksi jotain on vielä tehtävissä!
Oletko koskaan pihdannut peukkua? Minä olen.
Se tuokio, kun peukkuni on siirtymässä peukulle ja pitäisi painaa ihan villinä. Menneisyyteen on juuri lipunut hetki, jolloin hymähdin näkemälleni julkaisulle. Siinä se oli. Se, joka huusi esiin viestien haisevalta kaatopaikalta. Se, joka oli mielenkiintoinen, omaperäinen ja ennen kaikkea rohkea kannanotto. Se, jonka julkaisijalla ei ollut merkitystä – julkaisulla kyllä.
Mitä sitten tapahtuu? Peukun painamisen hetkellä peukkuni hivuttautuu piiloon. Vaivautunutta tunnelmaa korostaa sen alaspäin riippuva pää, joka ei pysty toimimaan. Huilattuaan tovin se ryhdistäytyy, unohtaa kaiken ja ponnistaa kohti uusia julkaisuja. Peukullani on ongelma: huojuva itsetunto.
Peukkuni ei halua leimautua. Antaessaan hyväksyntänsä julkaisulle, edustaisiko se muiden mielissä jotakin muuta kuin oikeasti on? Ajatuksena kaukaa tempaistu, mutta usein totta maailmassa, jossa viestintä rikkoo nopeusrajoituksia. Reagointi julkaisuihin on vauhdikasta, ja niin ovat siitä seuraavat johtopäätöksetkin.
Sosiaalinen paine on käsin kosketeltavissa. Se on samaan aikaan hämmentävää, turhauttavaa ja säälittävää. Paineen aiheuttaa huonosti huojuva itsetunto. Tunteesta ei tiedä, jollei sitä ole elänyt.

Huono itsetunto on kuin kumoon horjahtava dominopalikkajono. Se on helposti tarttuva oire, joka vie itsetunnon myös toiselta – tässä tapauksessa julkaisun kirjoittajalta. Kuka on hänen kannustajansa, jollei se ole peukkuni? Kirjoittaja on käyttänyt aikaa ja vaivaa kauhomalla ideoiden myllystään parhaat jyvät. Hän on muokannut, kierittänyt, pyörittänyt ja saavuttanut kirjallisen huippunsa. Peukkuni ei silti suostu arvostamaan sitä, vaan suojelee mieluummin itseään omilta kuvitelmiltaan.
On ilo todeta, että lähes aina Markkinointi-instituutin asiakkaiden uudistumistarinoissa korostuu kohonnut itsetunto. Minulla on ollut tilaisuus haastatella heitä markkinointitoimenpiteitämme varten. Asiakkaamme ovat saaneet itsensä kehittämisen eväät, joiden avulla he tarttuvat haasteisiin tiukalla otteella. Mikäpä on tarttuessa, kun tankkaus on onnistunut. Samoja herkkuja olen itsekin nauttinut. Kylläisenä on hyvä huokaista: oivaltamisen tunne on taivaallinen. Muutos uuteen todellisuuteen alkaa päästä ja valuu aina peukkuun asti!
Lukuisat asiakkaamme peukuttavat oivalluttavaa koulutustarjontamme. Lue opiskelijoiden kokemuksia.
Kirjoitus on julkaistu Markkinointi-instituutin verkkosivuilla vuonna 2019. Markkinointi-instituutti ja Rastor yhdistyivät 1.1.2020. Uuden yrityksen nimeksi tuli Rastor-instituutti.