Ostajapersoonan avulla rakennat toimivan sisältöpolun
Blogissa opiskelijamme Rita Dahl kertoo kokemuksiaan Viestinnän asiantuntijan tutkinnosta.
Viestinnän asiantuntijan tutkinnossa antoisimmiksi ovat osoittautuneet markkinointiviestinnän koulutusjaksot. Sisältöstrategia digitaalisessa viestinnässä -kurssilla Differon Iana Vesa puhui ostajapersoonista. Ne alkoivat välittömästi resonoida yrittäjänsieluni sopukoissa.
Ostajapersoonien tarpeiden ja toiveiden tunnistaminen auttaa kohdentamaan markkinointia tehokkaammin. Pohtiessani koulutuksessa omien palvelujeni ostajia tunnistin asiakkaistani ainakin kaksi ostajapersoonaa: päällikkötason ja viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijat.
Oletukseni mukaan viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijat etsivät kouluttajaa ja tuotetta, joka lisää heidän asiantuntemustaan kirjoittamisessa. Retoriikkaa, tarinallisuutta ja elokuvasta tuttuja työkaluja yhdistävässä vaikuttavan kirjoittamisen koulutuksessani terästetään kirjoittamista löytämällä selkeämpi puhuja-asema ja kohdistamalla argumentit juuri oikealle kohderyhmälle. Ostajapersoonan ymmärtäminen ja sisältöpolun rakentaminen markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoille on avaimeni koulutukseni löydettävyyteen verkosta.

Sisältöstrategia digitaalisessa viestinnässä -kurssin lähipäivän päätteeksi saimme etätehtäväksi sisältöpolun suunnittelun yhdelle ostajapersoonalle. Vaikka emme olisi saaneet tehtävääkään, olisin alkanut suunnitella ja toteuttaa oma-aloitteisesti sisältöpolkuja juuri päällikkötason ja viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijoille; niin vakuuttunut olin sisältöpolkujen toimivuudesta.
Sisältöpolun viisi vaihetta
Sisältöpolku etenee viisivaiheisesti alun kiinnostuksen herättämisestä viidenteen sitoutusvaiheeseen, ja jokaisessa vaiheessa kohderyhmälle on tarjottava juuri siihen vaiheeseen ja juuri tälle kohderyhmälle sopivaa sisältöä.
Esimerkkitapauksessani markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoiden, jotka ovat yksi kohderyhmistäni, mielenkiinnon herättää kehittämäni vaikuttavan kirjoittamisen koulutuksen some-mainos. Tiedonhakuvaiheessa tarjoan kertomuksen vaikuttavan kirjoittamisen päivästä.
Harkintavaiheessa asiantuntijat näkevät videon koulutuspäivästä, ja sen lomassa keventävän joulutonttuosuuden, viestintäpäällikön kommentit ja minut työssä lähinepalilaisessa. Ostopäätösvaiheessa tarjoan koulutuspäivän kuvauksen blogissani. Sitoutusvaiheessa on jäljellä uutiskirjeen tilaus.
Kun sisältömarkkinointi on huolella suunniteltua, se auttaa kohderyhmääni löytämään heille lisäarvoa tuovan koulutukseni.
Artikkeli on julkaistu alun perin Markkinointi-instituutin verkkosivuilla. Markkinointi-instituutti ja Rastor yhdistyivät 1.1.2020. Uuden yrityksen nimeksi tuli Rastor-instituutti.
Viestinnän asiantuntijan tutkintoa ei tällä hetkellä ole tarjonnassa.