Tarvitseeko yrityksesi uutta virtaa sisällöntuotantoon?
Nyt sinulla on hyvä mahdollisuus saada osaaja suunnittelemaan ja toteuttamaan merkityksellisiä sisältöjä asiakkaan ostopolun eri vaiheisiin ja kasvamaan sisällöntuottajaksi yrityksessänne.
Sisällöntuottaja F.E.C -rekrytoiva koulutus on Uudenmaan alueen yritysten tarpeisiin suunniteltu rekrytointikanava uusien sisällöntuottajien löytämiseksi. Koulutuksen kautta voit saada osaajan suunnittelmaan ja tuottamaan sisältöjä, esimerkiksi videoita, blogeja, verkkosivujen artikkeleita, tuotekuvauksia ja podcasteja eli markkinoinnin "polttoainetta", jota tarvitaan asiakashankintaan ja tavoitteelliseen markkinointiin.
Hakijat ovat ammatillisen- tai korkeakoulutuksen käyneitä, ja heillä on jo taustaa markkinoinnista tai viestinnästä. He tulevat koulutukseen laajentaakseen osaamistaan sisällöntuotannon eri osa-alueisiin. Voit valita koulutuksen hakijoista soveltuvimman henkilön työskentelemään kuuden kuukauden ajaksi koulutussopimuksella. Koulutettava henkilö tarjoaa työpanoksensa sekä tuoreen osaamisensa yrityksen käyttöön ja kehittää samanaikaisesti taitojaan korkeatasoisessa sisällöntuottajan koulutuksessa.
Näin uuden osaajan rekrytointi etenee:
Koulutettavan kanssa solmitaan koulutussopimus
Yritys, koulutettava ja Rastor-instituutti allekirjoittavat F.E.C -koulutussopimuksen. Koulutussopimuksen aikana henkilö työskentelee yrityksessä ja hänet koulutetaan työtehtäviinsä Rastor-instituutin koulutuksen sekä yrityksessä käytännön työtehtävissä. Koulutussopimuksen tavoitteena on solmia työsopimus koulutusjakson päätyttyä tai sen aikana.
Ajankohta ja kesto
Koulutus alkaa joustavasti yrityksesi tarpeen mukaan 15.2.–29.3.2023, kun sopiva koulutettava löytyy. Koulutussopimuksen kokonaiskesto on kuusi kuukautta sisältäen 100 päivää yrityksessä työskentelyä sekä 20 päivää koulutusta Rastor-instituutissa. Koulutus sisältää 5 päivää lomaa, joka sijoittuu viikolle 29 (17.7.–21.7.2023).
Hinta
Ehdokkaiden esittely on maksutonta. Jos ehdokkaista löytyy tarpeeseesi sopiva henkilö, koulutuksen hinta on 1400 €/kk/hlö + alv 24 %.
Miten edetä?
Ota rohkeasti yhteyttä jo kerro millaiseen tarpeeseen etsit tekijää. Sopivien ehdokkaiden kartoittaminen ei sido sinua mihinkään.
Koulutuspäivien aiheet ja sisällöt
Starttipäivä
• Koulutusohjelman esittely, osallistujien esittäytymiset ja tutustuminen, käytännön asiat
Somesisällöt ja julkaiseminen: Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube ja muut kanavat
- Julkaisujen suunnittelu ja tehokas sisällönhallinta
- Kanavat yrityskäytössä
- Toimivat sisällöt ja postaukset, (kuvat, videot, kelat, tarinat, linkit jne)
- A/B-testaus
- Maksullinen mainonta, kohdentaminen ja kampanjat
- Harjoituksia
Sisältösuunnitelma ja suunnittelun työkalut
- Asiakasprofiilit työvälineinä
- Asiakasmatka sisältösuunnittelun työvälineenä
- Sisältösuunnitelman laatiminen
- Esimerkkejä sisältösuunnitelmasta ja mallit toimivaan suunnitteluun
Vaikuttavan sisällön suunnittelu
- Millainen sisältö toimii?
- Konkreettiset työkalut tavoitteiden asettamiseen ja saavuttamiseen
- Mallit ja vinkit vaikuttavien sisältöjen tekemiseen
Sisältöjen analytiikka ja mittaaminen
- Sisällöntuottajan analytiikkaosaaminen
- Somejulkaisut ja mittaaminen
- Menestysmittarit
Sisällöntuottajan SEO-osaaminen
- Hakutulosanalyysi asiakasymmärryksen kasvattajana
- Hakukoneoptimoinnin perusteet
- Sisältöjen optimoinnin periaatteet ja vinkit
- Harjoitellaan sisällön optimointia
Sujuva kirjoittaminen ja blogit sisältöinä
- Kirjoita vakuuttavasti, löydä tyylisi ja vakuuta
- Blogin mahdollisuudet tekstilajina
- Blogitreenit
Sujuvat tekstit: asiakastarinat
- Tutkimustiedosta sisällöksi
- Asiakasreferenssit, miten kertoa asiakkaan kokemuksesta
- Haastattelut sisältöjen materiaalina, vinkit onnistuneeseen haastatteluun
- Tutkimuksiin ja tietoon pohjautuvat sisällöt. Mis- ja disinformaation tunnistaminen ja kriittinen sisällöntuotanto
Oppaat ja ohjeet sisältöinä
- Oppaat ja ohjeet sisältöinä, teknisen tiedon kuvaaminen
- Saavutettavuuden periaatteet ja mitä sisällöntuottajan pitää huomioida sisältöjä suunnitellessa ja toteuttaessa
Visuaalisen viestinnän mahdollisuudet
- Vaikuttavampaa viestintää visuaalisuudella
- Kuvat ja videot osana organisaation tarinankerrontaa
- Infograafit sisältöinä
Työpaja: Visuaalinen viestintä käytännössä
- Kuvien ja videoiden tekemisen käytännöllinen työpajapäivä
- Harjoitellaan videoiden kuvaamista ja editointia kännykän ilmaisohjelmilla
- Podcastit ja verkkotapahtumat sisältöinä
- Podcastien suunnittelu, käsikirjoittaminen ja toteutus, harjoitellaan podcastin tekemistä
- Somekanavien livelähetykset ja webinaarit markkinoinnin sisältöinä. Työkalut ja vinkit, harjoitellaan livelähetystä
Uutiskirjeet ja markkinoinnin automaatio
- Asiakkaan ostoprosessin, sisällöntuotannon ja automaation yhteispeli
- Toimivat uutiskirjeet
- Vinkit automatisoidun markkinointiviestinnän testaamiseen ja optimointiin
Päätöspäivä: Opit talteen
- Sisältösuunnittelun onnistumisen reflektointi
- tavoitteen asettaminen ja rajaaminen
- tehdyn sisällön monipuolinen hyödyntäminen
- Sisältötyön fasilitointi
Seuraavat stepit sisällöntuottajana kehittymisessä ja oma osaamispolku
Itsenäisesti opiskeltava verkkomateriaali
Kukin opiskelija voi valita itselleen relevantit itsenäisesti opiskeltavat sisällöt oman osaamistarpeen mukaan. Tarjolla mm. seuraavia teemoja:
- Asiakaslähtöisen ajattelun perusteet
- Tarinankerronta
- Tietosuoja ja markkinoinnin lainsäädäntö
- Sosiaalisen median kanavien perusosaamiset
- Kielenhuolto
- Adobe-työkalujen perusteet (Photoshop, InDesign, Illustrator)
Harjoitukset ja oppimispäiväkirja
- Koulutuspäivien teemaan liittyvät orientoivat harjoitukset
- Haastattelutehtävä, johdon odotukset sisältömarkkinoinnille ja sisältömarkkinoinnin painopisteiden selkeytys itselle
- Sisältösuunnitelman suuntaviivat -tehtävä, kootaan ja kiteytetään sisällöntuotannolle tärkeät tiedot ja linjaukset
- Vertaissparraus valitusta sisällöstä
- Oppimispäiväkirja: sisältösuunnitelman toteuttamisen reflektointi ja oppien sekä oivallusten tuottamat kokeilut työpaikalla
Sisällöntuottaja F.E.C -koulutuksen tavoitteena on:
- saada konkreettiset työkalut ja menetelmät sisällöntuotantoon
- laatia toimiva sisältösuunnitelma, jossa huomioidaan miksi, miten ja kenelle sisältömarkkinointia tehdään
- luoda asiakasprofiilit asiakkaiden tarpeiden ja motiivien pohjalta ja tuottaa asiakkaille merkityksellistä sisältöä: blogeja, artikkeleita, videoita, podcasteja, oppaita ym.
- oppia tavoittamaan asiakkaat ostopolun eri vaiheissa ja osata vakuuttaa heidät myös ostopäätöksen hetkellä
- omaksua sisällöntuotannossa tarvittavia analytiikka- ja mittaamismenetelmiä sekä hakukoneoptimointia (SEO)
- osata julkaista sisältöjä eri somealustoilla sekä mitata ja analysoida viestinnän tuloksia
Yritysten usein kysytyt kysymykset F.E.C-koulutuksista
F.E.C -koulutus on turvallinen, nopea ja rahallisesti tuettu väylä löytää uusia koulutettuja osaajia. F.E.C -koulutukseen hakee koulutettuja ja motivoituneita työnhakijoita ja kandidaatteihin pääsee tutustumaan veloituksetta. Koulutusjakson ajalla koulutettava ei ole palkkasuhteessa yritykseen. Mahdollisuus riskittömämpään rekrytointiin koulutusjakson päätteeksi ilman rekrytointikustannuksia.
Hakijoilla on joko ammatillinen tai akateeminen pohjakoulutus. Heillä on useimmiten työkokemuksen tai koulutuksen kautta osaamista koulutuksen aihealueista. Osa hakijoista on alanvaihtajia ja heillä kiinnostus uuteen uraan on syntynyt aiemman työkokemuksen ja/tai täydennyskoulutuksen myötä.
Yritys pääsee valitsemaan potentiaalisten hakijoiden joukosta ne ehdokkaat, joita haluaa haastatella. Haastattelun jälkeen yritys päättää työssäoppimispaikan tarjoamisesta ehdokkaalle.
Jos koulutettava päättää lopettaa työt yrityksessä, miten käy sopimuksen sekä velvollisuuksien maksujen suhteen? Mikäli koulutussopimus purkautuu, yritystä laskutetaan vain toteutuneista koulutuspäivistä. Tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan pyrimme etsimään yritykselle uuden koulutettavan. Koulutussopimuksessa ei ole irtisanomisaikaa.
Työssäoppimispäiviä voi toteuttaa etätyönä yrityksen omien työskentelytapojen mukaisesti.
Yrityksellä tulee olla osaajatarve sekä tahtotila rekrytoida henkilö, joka sopii tehtävään. Yrityksen tulee tarjota koulutettavalle koulutusaiheeseen liittyviä työtehtäviä sekä työvälineet työn tekemiseen. Lisäksi koulutussopimuksen ajaksi koulutettavalle nimetään yrityksestä tukihenkilö (mentori).
Kyllä, ehdokkaista löytyy erittäin motivoituneita ja osaavia työntekijöitä kehittymään yrityksen tarpeisiin. Rastor-instituutin F.E.C -koulutuksista 70–90 % työllistyy koulutuksen päätteeksi. Hyvien rekrytointikokemusten myötä useat yritykset palaavat uudestaan asiakkaiksi, kun uusi rekrytointitarve ilmenee.
F.E.C-koulutus (Further Educated with Companies) on ELY-keskusten hankkimaa työvoimakoulutusta korkeakoulutetuille työnhakijoille. F.E.C-koulutus tarjoaa yrityksille mahdollisuuden valita työnhakijoiden keskuudesta potentiaalinen työnhakija kehittymään ja kouluttautumaan tehtävissään. Koulutus toteutetaan yhteistyössä paikallisen TE-palveluiden kanssa.