Asiakaskokemuksen valmennuksesta konkreettiset materiaalit ja suuntaviivat strategian toteutukseen

Julkaistu 18.6.2021

Kun Asuntosäätiö nosti asiakaskokemuksen strategiansa keskiöön, se tarvitsi asiantuntevan kumppanin avuksi strategian jalkauttamiseen. Rastor-instituutin asiakaskokemuksen valmennus ilahdutti käytännönläheisyydellään.

Asuntosäätiö linjasi uudessa strategiassaan, että se haluaa tarjota asukkailleen alan parhaan asiakaskokemuksen. 

– Tällä alalla palvelu ei pääty siihen kun ostopäätös on tehty. Meidän on täytettävä asiakaskokemus jokaisena päivänä, jonka asiakkaamme asuu asunnossamme, sanoo asiakkuuspäällikkö Pinja Suonpää Asuntosäätiöltä.   

Asuntosäätiö-600x350.jpg
"Meillä on täysi luotto siihen, että valmennus tuo parannusta asiakaskokemukseemme", vahvistaa Asuntosäätiön asiakkuuspäällikkö Pinja Suonpää.

Asuntosäätiöllä koko henkilöstö osallistuu asiakaskokemuksen rakentamiseen

Asiakaskokemuksen valmennuksen tavoitteena oli pyöräyttää asiakaskokemuksen parantamiseen tähtäävä strategia käyntiin. Valmennuksessa oivallutettiin henkilöstöä huomaamaan, mitä asiakaskokemukseen panostaminen tarkoittaa käytännössä koko organisaation, jokaisen tiimin ja yksittäisen työntekijän tasolla. 

Asuntosäätiölle oli alusta lähtien tärkeää, ettei uutta strategiaa kaadettaisi henkilöstölle ylhäältä päin. – Halusimme kehittää kaiken yhdessä henkilöstömme kanssa, ja tässä valmennuksessa se onnistui erinomaisesti, Suonpää iloitsee.

Valmennuksessa jokainen osallistuja pääsi esimerkiksi kirjoittamaan oman asiakaslupauksensa joko ulkoiselle tai sisäiselle asiakkaalle. – Se on ihan eri asia kuin lukea ylhäältä annettu asiakaslupaus, jota sitten pitäisi alkaa lunastaa arjen työssä.

Asiakaskokemuksen valmennuksen kävi peräti kolmannes Asuntosäätiön työntekijöistä. Mukaan valmennukseen kutsuttiin henkilöstöä jokaisesta ammattiryhmästä: johtoryhmä, esihenkilöt, isännöitsijöitä, myyjiä, IT:n ja taloushallinnon asiantuntijoita ja niin edelleen. – Jos osallistetaan vain johto, tulokset eivät mene käytäntöön, Pinja Suonpää taustoittaa.

Halusimme kehittää strategian jalkauttamisen yhdessä henkilöstön kanssa, ja tässä valmennuksessa se onnistui erinomaisesti.
Pinja Suonpää

Kiinnostuitko asiakaskokemuksen valmennuksesta?

Rastor-instituutin asiakaskokemusta kehittävässä valmennuksessa tunnistetaan, millainen on oman yrityksen asiakkaiden asiakaspolku, milloin asiakkaalle voidaan tuottaa arvoa ja miten kunkin oma rooli vaikuttaa asiakkaan palvelukokemukseen. Tutustu valmennukseen! 

Asiakaskokemuksen valmennus


Asiakaskokemuksen valmennus oli käytännönläheinen ja keskusteleva

Strategia voi kuulostaa isolta kokonaisuudelta, mutta asiakaskokemuksen valmennuksessa sitä selätettiin pienin askelin, tehtävä ja keskustelu kerrallaan. Asuntosäätiön henkilöstö kiitteli siitä, että työpajoissa pääsi vaihtamaan ajatuksia myös vieraampien kollegoiden kanssa. – Tämä on ollut erityisen merkityksellistä aikana, jolloin vapaamuotoisia kohtaamisia kahvihuoneessa ei ole ollut, Suonpää sanoo.

Hän kertoo, että Asuntosäätiö arvostaa Rastor-instituutissa erityisesti vahvaa ammattitaitoa, innostuneisuutta ja sitoutuneisuutta. – Rastor-instituutti kehitti valmennuksen kokonaisuutta pitkin matkaa todella proaktiivisella otteella, toi uusia ideoita pöytään ja oli aina valmis tekemään hienosäätöä valmennussuunnitelmaamme. Yhteistyö oli erittäin hyvää ja vuorovaikutteista, kouluttajamme valtavan innostava ja valmennus todella hyvin räätälöity juuri meidän tarpeisiimme. Näiden seikkojen vuoksi suosittelen Rastor-instituuttia muillekin. 

Yhteistyön sujuvuuden ja valmennuksen sisällön ohella Suonpää kiittelee myös onnistunutta kanavien ja välineiden valintaa. – Valmennuksessa oli osallistujia eri ammattiryhmistä, eivätkä kaikki heistä käytä työssään uutta tekniikkaa. Siksi meille oli iso asia, että Rastor-instituutti valitsi käyttöömme helppokäyttöistä teknologiaa.

Nyt tiedämme mitä tehdä, mitä ottaa huomioon ja mihin tarttua seuraavaksi.
Pinja Suonpää

Asiakaskokemuksen valmennus oli vasta yhteistyön alkua

Asiakkuuspäällikkö Pinja Suonpää iloitsee siitä, että asiakaskokemuksen valmennuksen ansiosta Asuntosäätiöllä on nyt selvät sävelet strategiassa etenemisen suhteen. 

– Nyt tiedämme mitä tehdä, mitä ottaa huomioon ja mihin tarttua seuraavaksi. Meillä on selkeät suuntaviivat ja kaikki se materiaali, jonka pohjalta pystymme toteuttamaan strategiaamme. Meillä on täysi luotto siihen, että tämä valmennus tuo parannusta asiakaskokemukseemme. Rastor-instituutti todella vakuutti meidät toiminnallaan.

Vaikka valmennus päättyi, Suonpää arvioi Asuntosäätiön ja Rastor-instituutin yhteistyön olevan vasta alussa. – Meillä on jo uusia asiakaskokemuksen työpajoja suunnitteilla, ja lisäksi henkilöstöämme opiskelee tuotekehitystyön erikoisammattitutkintoa Rastor-instituutissa.

Teksti: Liina Hurri
 



Joskus kasvua vauhdittamaan tarvitaan ulkopuolinen haastaja, joka uskaltaa kyseenalaistaa oikeissa kohdissa. Tätä varten olemme me!

 

Tutustu Rastor-instituutin yrityksille räätälöimiin valmennuksiin

Jaa sivu