Närstudier
Utbildningen ordnas på plats.
Distans-/närstudier
Omfattar distans- och närstudiedagar samt självstudier på distans.
Distansstudier
Utbildningsdagarna ordnas i realtid på distans och vid överenskommen exakt tidpunkt. Därtill omfattar utbildningen självstudier på distans.
Hybrid
Du kan välja om du vill delta i utbildningsdagarna på plats eller på distans.
Självständiga webbstudier
Omfattar inga tidsbestämda utbildningsdagar. Utbildningen kan genomföras i egen takt vid önskad tidpunkt genom att utnyttja inspelningar, uppgifter och övriga material som finns i nätinlärningsmiljön.
Läroavtalsutbildning
Vid läroavtalsutbildning deltar din arbetsgivare i utbildandet på arbetsplatsen. Läroavtalet förutsätter att du har en arbetsplats inom branschen.
HR-generalistutbildningen ger dig verktyg för att utveckla organisationens arbetsgivarvarumärke, hantera generationskrockar och främja mångfald. Du lär dig hantera konflikter konstruktivt och skapa en hållbar arbetsmiljö. Genom strategiskt arbete främjar du välmående och stärker organisationens attraktionskraft som arbetsgivare.
Välkommen till infon om HR-utbildningar!
Funderar du på HR-studier men vill veta mer innan du söker? Kom med på vårt infotillfälle där du får lyssna, fråga och få svar!
Vi ordnar utbildningsinfon den 26.8.2025 kl. 10–11.
HR-generalistutbildningen täcker fyra huvudområden: Employer branding, framtidens arbetskraft och olika generationer och kulturer på arbetsplatsen, konflikthantering samt ledning av arbetsförmåga.
Utbildningen hjälper dig att förstå och utveckla arbetsgivarvarumärket för att attrahera, rekrytera, behålla och engagera rätt personer. Den kopplar samman företagets värderingar, personalstrategi och etiska normer för att skapa en stark och trovärdig arbetsgivarprofil. Utbildningen hjälper också dig att förstå och hantera generationskrockar samt bygga en arbetsplats där alla generationer trivs och bidrar. Den betonar fördelarna med mångfald och inkludering, vilket leder till kreativare lösningar, bättre kundförståelse och en starkare arbetskultur.
Vidare utrustar utbildningen dig med kunskap för att förstå och hantera konflikter på ett konstruktivt sätt, vilket kan leda till förbättrad verksamhet och ökad ömsesidig förståelse. Kursen erbjuder verktyg för att identifiera och sortera konflikter samt möjligheter att hantera dem effektivt.
Slutligen stödjer utbildningen dig i att förebygga ohälsa och skapa en hållbar arbetsmiljö, samt stötta anställda i att behålla eller återfå sin arbetsförmåga. Genom strategiskt arbete och praktiskt stöd främjas välmående och god prestation, vilket stärker organisationens employer brand och vårdar dess resurser.
Employer branding (3h)
Alla organisationer har ett arbetsgivarvarumärke, oberoende om arbetsgivaren är medveten och arbetar med det eller ej. Det är sättet på vilket organisationer differentierar sig på arbetsmarknaden, vilket gör det möjligt för dem att attrahera, rekrytera, behålla och engagera rätt personer. Ett starkt arbetsgivarvarumärke hjälper företag att konkurrera om de bästa talangerna och skapa trovärdighet. Hur kan man bygga och leda sitt arbetsgivarvarumärke? Ett starkt arbetsgivarvarumärke bör koppla samman en organisations värderingar, personalstrategi och policyer och vara kopplat till företagets varumärke. En viktig del av en organisationskultur och värderingar är de etiska normer som arbetsgivaren upprätthåller genom sina anställdas praktik.
Framtidens arbetskraft, olika generationer och kulturer på arbetsplatsen (3h)
Idag har vi fyra olika generationer:
* Generation Z - födda mellan 1997 - 2015.
* Millennials - födda mellan 1981 - 1996.
* Generation X - födda mellan 1965 - 1980.
* Baby Boomers - födda mellan 1946 - 1964.
Generationskrockar uppstår ofta när åldersgrupper hamnar i konflikt för att deras inlärda värderingar, attityder och förväntningar skiljer sig åt. Vanligtvis handlar det om en etablerad generation som möter en yngre generation med inställningar som avviker från den satta normen. Hur kan dessa krockar undvikas och vad är typiskt för de olika generationerna. Hur kan man bygga en arbetsplats var alla olika generationer trivs och du som arbetsgivare får ut det bästa av alla arbetstagare.
Det finns flera fördelar med olika kulturer dvs. diversitet på arbetsplatsen. Under kursen kommer vi att tala om vilka de är och hur organisationen kan arbeta för att bli mera inkluderande. Ett axplock är att företaget får bla. fler perspektiv och idéer, människor med olika erfarenheter ser problem på olika sätt - vilket leder till kreativare lösningar och bättre beslutsfattande. Bättre förståelse för kunder och marknader, en mångfaldig personalstyrka speglar samhället och kunderna - vilket gör det lättare att förstå olika behov och bygga starkare relationer. En starkare arbetskultur och trivsel. När olikheter uppskattas och inkluderas, känner sig fler trygga och motiverade. Det skapar en mer öppen, respektfull och dynamisk arbetsmiljö. Attraktiv arbetsgivare, ett företag som aktivt jobbar med inkludering och mångfald är ofta mer attraktiva för nya talanger, särskilt bland yngre generationer.
Konflikthantering (3 x 3h)
Vi berörs av konflikter på olika områden i livet, inte minst på våra arbetsplatser. Konflikter som hanteras på ett oskickligt sätt kan leda till frustration, försämrad kvalitet och effektivitet, negativt klimat och i värsta fall till hälsoproblem. Men konflikter är inte bara problem, det är också en resurs att tillvara. Konflikter visar att människor vill ändra på något. En konstruktiv handling av konflikter kan leda till att verksamhet och organisationen utvecklas, att rollfördelningen blir tydligare och att den ömsesidiga förståelsen och tilliten ökar.
Under kursen får du redskap för att förstå konflikter, kunna sortera i dem och se vilka möjligheter som finns att hantera dem konstruktivt.
Ledning av arbetsförmåga (3h)
Ledning av våra medarbetares arbetsförmåga handlar om hur arbetsgivare, chefer och HR arbetar för att förebygga ohälsa och skapa en hållbar arbetsmiljö, stötta anställda att behålla eller återfå sin arbetsförmåga vid exempelvis sjukdom eller arbetsrelaterad stress. Att samordna insatser vid rehabilitering eller anpassning av arbetsuppgifter samt att främja välmående och god prestation hos medarbetarna över tid.
Ledning av arbetsförmåga är en viktig del av arbetsmiljö- och personalarbetet och handlar både om strategiskt arbete och praktiskt stöd i vardagen. Genom gott ledarskap säkrar organisationen sitt employer brand samt vårdar sinn resurser, både de mänskliga och finansiella.
Charlotta Henrikson, HR-chef på Lindex Oy.
Charlotta har jobbat inom HR sedan 2001 med erfarenhet från bland annat hotellbranschen och från hälso- och sjukvården. För närvarande är hon verksam inom retail som HR-chef för Stockmann och Lindex -sfären med ansvar för Finland och Baltikum.
Studieavgiften betalas som nätbetalning i samband med anmälan eller faktureras i en rat innan utbildningen börjar.
Anmälan kan annulleras utan annulleringsavgift senast 14 dagar före utbildningens början. För annulleringar som görs mindre än 14 dagar före utbildningens början debiterar vi 50 % av utbildningsavgiften. Om anmälan inte har annullerats före utbildningens början, debiterar vi 100 % av utbildningsavgiften.