Lähiopiskelu
Koulutuspäivät järjestetään paikan päällä.
Etä-/lähiopiskelu
Sisältää etä- ja lähikoulutuspäiviä sekä itsenäistä verkko-opiskelua.
Etäopiskelu
Koulutuspäivät toteutetaan etäyhteydellä reaaliajassa, ja niille on sovittu tarkka ajankohta. Lisäksi koulutukseen sisältyy itsenäistä verkko-opiskelua.
Hybridi
Koulutuspäiviin voi osallistua oman valinnan mukaisesti joko paikan päällä tai etäyhteydellä.
Itsenäinen verkko-opiskelu
Ei sisällä aikaan sidottuja koulutuspäiviä. Koulutuksen voi suorittaa omaan tahtiin haluamanaan ajankohtana verkko-oppimisympäristössä tallenteita, tehtäviä ja muita materiaaleja hyödyntäen.
Oppisopimuskoulutus
Oppisopimuksessa työnantajasi osallistuu kouluttamiseen. Oppisopimus edellyttää, että sinulla on alan työpaikka.
Matkailuala kaipaa vastuullisia ratkaisuja ja uusia innovaatioita. Tämä Lapin matkailualan toimijoille suunniteltu koulutus antaa käytännön työkalut vastuullisen brändin rakentamiseen, eettiseen rekrytointiin ja palvelujen kehittämiseen. Saat myös ideoita ja keinoja tekoälyn hyödyntämiseen matkailuliiketoiminnan arjessa. Lähde kehittämään matkailupalvelujen vastuullisuutta joustavasti ja innovatiivisesti oman osaamistarpeesi mukaan!
Koulutus on maksuton
Tervetuloa koulutusinfoon!
Tule infotilaisuuteen kuulemaan ja kysymään Vastuullisten matkailupalveluiden helminauha -koulutuksesta! Järjestämme koulutusinfon 17.9.2025 klo 14-14.45.
Matkailuala muuttuu vauhdilla: asiakkaat ja työntekijät odottavat vastuullisuutta, aitoutta ja elämyksiä. Samalla tekoäly tarjoaa uusia keinoja kehittää palveluja ja tehostaa toimintaa. Tämä koulutus auttaa kehittämään vastuullisia matkailupalveluja, jotka sekä houkuttelevat uusia asiakkaita että sitouttavat vanhat.
Vastuullisen kehittämisen “helminauha” koostuu neljästä toisiaan täydentävästä moduulista, joista valitset osaamistarpeesi mukaan sopivimmat (1–4):
Koulutus toteutetaan yhteistyössä Lapin kauppakamarin kanssa, ja se on suunnattu Lapin matkailualan yrittäjille, esihenkilöille ja työntekijöille, jotka haluavat rakentaa vastuullista ja kilpailukykyistä liiketoimintaa. Koulutukseen sisältyy käytännönläheisiä etäkoulutuksia, innovaatiotyöpajoja ja asiantuntijasparrausta oman liiketoimintasi kehittämiseen.
Koulutusohjelmaan on rajattu määrä aloituspaikkoja, ja opiskelijoiden valinta tehdään hakulomakkeella annettujen tietojen perusteella ilmoittautumisjärjestyksessä. Koulutukseen ei hyväksytä jo valmiiksi päätoimisia tutkinto-opiskelijoita.
Koulutus on rahoitettu Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineellä (RRF), joka on EU:n elpymisvälineen (Next Generation EU) suurin ohjelma. Rahoituksen on myöntänyt Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus. Palvelukeskus edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Palvelukeskuksen toimintaa ohjaavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö.
Koulutus sisältää 4 moduulia, joista valitaan oman osaamistarpeen mukaan 1-4 kpl. Moduulivalinnat tehdään aloituspäivän jälkeen.
Moduulit sisältävät lyhyitä etäkoulutuksia (2–3 h/ kerta), yksilö- ja henkilökohtaisia sparrauksia sekä verkkokursseja.
Kehitä oman yrityksesi vastuullisuusviestintää ja hio brändiä. Lähde vastuullisemman markkinoinnin kehityspolulle.
Koulutukseen sisältyy Vastuullisuus muuttaa markkinointia -verkkokurssi.
Miten rakennetaan vastuullinen ja houkutteleva työnantajamielikuva matkailualalla? Tässä koulutuksessa saat käytännön työkaluja eettiseen ja kestävään rekrytointiin, joka tukee yrityksesi arvoja ja kilpailukykyä.
Koulutus on suunniteltu henkilöstötyötä tekeville matkailualan ammattilaisille. Koulutukseen sisältyy DEI työelämässä -verkkokurssi.
Kuinka kerätä asiakasymmärrystä, ideoida ja tuotteistaa helposti ja yhdessä asiakkaiden kanssa? Saat palvelukehittämisen työkalupakin. joilla pääset helposti liikkeelle: Sovellukset, esimerkit, ohjeet ja mallit. Miten kokeilla pienesti ja kerätä palautetta asiakkailla säännöllisesti?
Vastuullinen matkailija
- Viimeisimmät tutkimustulokset ja trendit
- Mitä asiakkaat todella arvostavat ja haluavat
- Mistä asiakas on valmis maksamaan
- Tekoälyn mahdollisuudet asiakasymmärryksen syventämisessä
Vastuullisten matkailupalveluiden kehittäminen, kolme näkökulmaa vastuulliseen suunnitteluun
- Paikallisyhteisön näkökulma: Yhteiskehittäminen keinona vähentää me vs. he -asetelmaa
- Viestinnän näkökulma: Miten kertoa uskottavasti ja houkuttelevasti vastuullisuudesta, niin että sillä on merkitystä matkailijan ostopäätökselle ja matkailukokemukselle?
- Kiertotalouden näkökulma: Kuinka parantaa liiketoiminnan prosesseja vastuulliseen suuntaan?
Inspiroivia esimerkkejä edelläkävijöiltä meiltä ja muualta
- Miten paketoida ja tuotteistaa elämyspolkuja
- Miten yhdistää luontoa, hyvinvointia ja kulttuuria palvelujen helminauhaksi
- Kolme tapaa hyödyntää vastuullisuuden teemaa kilpailussa erottumiseksi
- Miten käytännössä vastuullisuus näkyy verkkosivuilla, myyntikanavissa ja kohteessa
Saat inspiroivia esimerkkejä pienyritysten tavoista käyttää generatiivista tekoälyä liiketoiminnassa asiakastyytyväisyyden mittaamisesta markkinoinnin suunnitteluun
Vastuullinen tekoälyn käyttö:
Tietosuoja ja tekijänoikeudet, miten viestiä oikein tekoälyn käyttämisestä asiakkaille
Työkalupakki, jolla helposti liikkeelle helposti tekoälyn hyödyntämisessä: Sovellukset, esimerkit, ohjeet ja mallit
Helppojen tekoälyapurien luominen tehostamaan yrittäjän arjen rutiineja ja tehtäviä
- Asiakas tutuksi tutkimusapuri: Tuoreimmista tutkimustiedoista ja trendeistä keinoja palvelujen parantamiseksi ja uusiksi palveluiksi
- Markkinointiapuri: Luo sisältöä, kuvitusta ja käännöksiä vaivattomasti
- Hinnoitteluapuri: Kohderyhmäkohtaisten palvelupakettien luominen, palvelujen hinnoittelun luominen ja testaaminen, budjetointi
- Koulutusapuri: Kuinka käyttää tekoälyä työntekijöiden kouluttamisessa asiakkaiden maailmaan ja asiakaspalvelutehtäviin.
Psst! Kollegasi ovat olleet kiinnostuneita myös näistä koulutuksista