Näin perustelet pomolle, että sinun kannattaa mennä koulutukseen

Haluaisit uudistaa osaamistasi, ja nyt pitäisi saada esimies suostumaan. Mutta vastassa voi olla muuri. ”Paljonkos siihen sitten työaikaa menisi? Ja miten aika- ja rahainvestointi saadaan tuottamaan? Etkö nyt pärjäisi vaan näin? Tai entä jos opiskelisit itsenäisesti? Lukisit vaikka jonkun alan kirjan.”

Älä anna esimiehesi seistä kehittymismahdollisuuksiesi tiellä! Näillä näkökulmilla vakuutat esimiehen tai koulutusrahoja hallinnoivan HR-ihmisen siitä, että sinut todella kannattaa lähettää hankkimaan uutta osaamista.

Näin perustelet pomolle, että sinun kannattaa mennä koulutukseen

1. Bisneksen ja oman alan vaatimukset muuttuvat – kenellä on varaa vanhentuneeseen osaamiseen? 

Mikään ala ei välty muutokselta, joten osaaminen vanhenee, ellei sitä tietoisesti pidä ajan tasalla. Väljähtänyt osaaminen ei ole työntekijän itsensä eikä varsinkaan hänen työnantajansa etu. Työntekijä vastaa itse osaamisensa kehittämisestä pitkällä tähtäimellä, ja fiksu esimies tukee häntä siinä. 

2. Sinä ja kollegasi olette yrityksen tärkein voimavara.

”Jos henkilöstö ei voi hyvin, eivät asiakkaatkaan voi hyvin.” Näin toteaa Matti Alahuhta Johtajuus-teoksessaan. Osaava, tyytyväinen ja motivoitunut henkilöstö vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen – ilman henkilöstöä ei ole mitään.

3. Asiakas päättää, mikä yrityksistä on iskussa NYT. 

Henkilöstön iskukyvyn pitää olla parempi kuin kilpailijalla. Asiakkaat osaavat vaatia ajantasaista tietoa, taitoa ja palvelua. Kuka uskaltaa jäädä odottamaan sitä päivää, jolloin henkilöstön osaaminen ei vastaa asiakkaiden tarpeita? Säännöllinen uudistuminen on ennakointia.

4. Satsattu aika tulee takaisin moninkertaisesti: työ hoituu nopeammin ja fiksummin.

”Ei olekaan kyse siitä, että minun itse pitäisi tehdä ja osata kaikki. Nyt otan muut mukaan ja jaan vastuuta. Yhteishenki ja työtyytyväisyys ovat parantuneet. Tiimini on nyt parempi, koska oma työtapani on muuttunut”, sanoo keskusvastaava Kati Hilakivi LadyLine-kuntosalilta. Lue asiakkaan tarina.

5. Koulutus on investointi, joka tuottaa.

Hyvä koulutus todella muuttaa sitä, miten asioita tehdään. Lukuisat opiskelijamme kertovat siitä, kuinka he saivat koulutuksesta ideoita, oivalluksia, tietoa ja työkaluja, jotka ovat saaneet heidät mullistamaan oman tai tiiminsä tekemisen. Yksi loi investointimittariston markkinointiin, toinen tekee enemmän kauppaa, kolmas ideoi uuden palvelun, neljäs löysi piilevän potentiaalinsa. Mistä esimies voi tietää, mikä potentiaali onkaan saavuttamatta?


6. Koulutuksen etuna on myös tuore verkosto ja yhteisössä oppiminen.

Opiskella voi itsenäisestikin, mutta koulutuspäivien taikavoima lymyää ihmisissä. Kun koulutukseen jalkautuu joukko samankaltaisissa rooleissa toimivia ammattilaisia, on oppiminen väistämätöntä. Jaetaan kokemuksia, omien työpaikkojen toimivia käytäntöjä, huolia ja onnistumisia. Ja luodaan verkosto, josta apua voi kysyä silloin kun töissä tulee uusi asia eteen. Ja niitä tilanteita tulee varmasti – muuttuvathan alan vaatimukset jatkuvasti.

7. Etäkoulutus helpotta arjen ja työn yhteensovittamista

Etäkoulutus vapauttaa useimmilla aikaa matkustamiselta, säästää kustannuksia sekä helpottaa arjen ja työn yhteensovittamista. Asiakkaidemme kokemusten mukaan etäopiskelu on yllättänyt vaikuttavuudellaan ja yhteisöllisyydellään. Opiskelijoiden aktivointi koulutuspäivän aikana ylläpitää mielenkiintoa ja ennen kaikkea parantaa oppimistuloksia.

* Artikkeli on julkaistu Markkinointi-instituutin verkkosivuilla vuonna 2019. Markkinointi-instituutti ja Rastor yhdistyivät 1.1.2020. Uuden yrityksen nimeksi tuli Rastor-instituutti.