Hius- ja kauneudenhoitoalan merkonomin opiskelusta opit yrityksen pyörittämiseen

Sanna Andreller, hiusalan merkonomi
Sanna Andreller, kampaamoyrittäjä, Salon Privé

Hius- ja kauneudenhoitoalan yrittäjille suunnattu merkonomin tutkinto olisi mielestäni tärkeä ihan kaikille, jotka aikovat perustaa oman parturi-kampaamon, mutta on koulutuksesta hyötyä myös vuokratuolissa toimiville. Säästyt monilta harmailta hiuksilta, kun sinulla on käsitys siitä, miten yritystä pyöritetään. Tunnet oikeudet, velvollisuudet ja mahdollisuudet hiusalan yrittäjänä ja saat varmuuden liiketoiminnan pyörittämisen yksityiskohdista. Liiketalouden perustutkinto täydentää parturi-kampaajan ammatillista koulutusta aivan olennaisilla tiedoilla. 

Oma tavoitteeni oli, että saan koulutuksesta työkalut oman parturi-kampaamon perustamiseen. Opinnot laittoivat kuitenkin ajattelussani ison pyörän pyörimään vinhaa vauhtia, ja päädyin perustamaan firman jo opintojen aikana. En ole katunut päivääkään. 

Opiskelun rytmi sopi oikein hyvin yrittäjän kiireiseen arkeen: koulutuspäiviä kerran kuussa ja sitten harjoituksia omassa työssä.

Oma yritys koulutuksessa kehityskohteena

Koulutus oli erittäin onnistunut. Se oli todella intensiivinen, ja kaikki mitä tehtiin, tuki tekemistä omassa yrityksessä. Esimerkiksi talousasioissa käsiteltiin sen oman yrityksen talouslukuja ja markkinoinnissa suunniteltiin omalle yritykselle markkinointitoimenpiteet. 

Kouluttajat olivat hyviä, ja koulutuspäivien aiheet mielenkiintoisia. Myös opiskelun rytmi sopi oikein hyvin yrittäjän kiireiseen arkeen: koulutuspäiviä kerran kuussa ja sitten harjoituksia omassa työssä. Tekemistä oli sen verran, että asia pysyi mielessä mutta kuitenkin pystyi hoitamaan yrityksen ja muun arjen. 

Suunnitelmallisuutta ja ennakointia yrityksen pyörittämiseen

Tekemiseni on nyt merkittävästi suunnitelmallisempaa. Ainakin itse uppoudun helposti luovaan työhön ja elän hetkessä – ennakointi ei ole luontaista. Olin toiminut 10 vuotta vuokratuoliyrittäjänä, joten ymmärsin toki, mistä elementeistä yrityksen menestys koostuu, mutta nyt toimin huomattavasti järjestelmällisemmin.

Osaan tehdä realistisen budjetin ja seurata esimerkiksi myynnin toteutumista, asiakasvirtaa ja varaston arvoa. Näin voin suunnitella jo etukäteen investointien ajankohdat ja minulla on käsitys liiketoimintani kokonaisuudesta. Liiketoimintaan ja yrittämiseen liittyvät yllätykset ovat vähentyneet, joten voin käyttää energiani asiakastyöhön. 

Ajattelen nyt firman imagosta ja markkinoinnista aivan eri tavalla kuin ennen koulutusta. Näkyvillä on oltava koko ajan, ja tekemisen pitää olla suunnitelmallista. Tein markkinoinnin vuosikellon, johon on suunniteltu vuoden kiertoon sopivat markkinointitoimenpiteet. Se muistuttaa jääkaapin ovessa ennakkoon tehdyistä suunnitelmista. 

Koulutuksessa syntynyt vertaisverkosto on todella tiivis, tapaamme ja viestittelemme paljon eri asioista. On korvaamaton apu, kun voi kysyä kollega apua, jos jokin asia mietityttää. Koska toimimme eri paikkakunnilla, ei kilpailuakaan tarvitse miettiä. Hiusyrittäjän työ on monesti aika yksinäistä, joten mikään ei voita hyvää vertaisverkostoa. 

Tutustu koulutukseen: Merkonomi, hius- ja kauneudenhoitoala


Artikkeli on julkaistu Markkinointi-instituutin verkkosivuilla. Markkinointi-instituutti ja Rastor yhdistyivät 1.1.2020. Uuden yrityksen nimeksi tuli Rastor-instituutti.