Opiskelijana Copywriterin koulutusohjelmassa: Itsenäinen verkko-opiskelu, aikaa inspiraatiolle

Julkaistu 7.3.2018

Opiskelijamme Riikka Holmberg kertoo kokemuksiaan Copywriterin koulutusohjelmasta. Kirjoitus on blogisarjan toinen osa.    

Seison Turun tuomiokirkossa. Aika vuoroin pysähtyy ja vuoroin virtaa hurjalla vauhdilla miettiessäni kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat vuosien saatossa käyneet täällä hengittämässä hiljaisuutta ja vaimeasti supatettuja sanoja, kuuntelemassa kivilattiasta kaikuvia askelia. 

Uskokaa tai älkää, olen suorittamassa itsenäisiin verkko-opintoihin liittyvää tehtävää.

Verkko-opinnot Copywriterin koulutusohjelmassa

Leikataanpa aikaa, siirrytään taaksepäin. Itsenäiset verkko-opinnot ovat alkamassa ja suuresta motivaatiosta huolimatta olen hieman epäluuloinen. Eikö nyt ole se hetki, jolloin opinnot pitäisi potkaista eteenpäin ja saada rullaamaan? Kuinka se onnistuu, jos istun yksin koneeni ääressä?

Itsenäinen verkko-opiskelu on hyödyllistä.

Myöhemmin sain huomata että itsenäiset verkko-opinnot tarkoittavat paljon muutakin kuin koneen ääressä istumista. Niitä suorittaessani kävin pitkästä aikaa Wäinö Aaltosen museossa, tehtävänäni pyrkiä näkemään Kehonkuva-näyttely ystäväni silmin. Vietin turistipäivän kotikaupungissani Turussa, katsellen sitä tietoisesti eri näkökulmasta kuin yleensä. Oli inspiroivaa huomata miten paljon nähtävää aivan kotini lähistöltä löytyy ja havahduttavaa huomata, kuinka sokeaksi olin sille kaikelle tullut. Työmatkani kulkee tuomiokirkon vierestä, miksen siis ole aikoihin poikennut siellä? Kaikessa yksinkertaisuudessaan vastaus kuuluu: en ole tehnyt sille aikaa. 

Verko-opinnot ovat monipuolisia.

Koneen ääressäkin tuli toki työskenneltyä, mutta markkinoinnin peruskäsitteisiin ja copywriterin työnkuvaan perehdyttävät webinaarit ja podcastit tekivät itsenäisestä verkko-opiskelusta helposti lähestyttävää ja mielekästä. Lisäksi oli pysähdyttävä miettimään omaa itseään. Mitkä ovat minun vahvuuteni? Mihin olen menossa, mikä on tavoitteeni aloittamieni opintojen suhteen? Itselleni oli tarpeellista ottaa aikalisä ja säätää omaa kompassiani. On huomattavasti helpompaa löytää perille, jos tietää minne on menossa. Itsenäinen opiskelu paitsi ohjasi näiden kysymysten pariin, myös antoi tilaa ja aikaa niiden pohtimiselle. 

Verkko-opinnoissa voi edetä omaan tahtiin.

Aikaisemmin mainitsemani ajan tekemisen välttämättömyys oli itselleni iso oivallus, jonka kohtasin vielä toistamiseen itsenäisten verkko-opintojen parissa. Huolimatta opintojen kiinnostavuudesta ja suuresta motivaatiosta niiden suorittamiseksi minun piti ruksia kalenteriini etukäteen ne päivät, jotka aioin viettää syventyen opintoihin. Jos en tehnyt kalenteriin merkintää, siihen ilmestyi salakavalasti jotakin muuta. Saunailta keskiviikkona? Leffaan perjantaina? Sanoakseen kyllä opinnoille on opittava sanomaan ei monille niistä asioista, joiden parissa on tottunut viettämään aikaa. Siinä on opettelemista, mutta aikataulun suunnitteleminen helpottaa kummasti.

Kokemuksia Copywriterin verkko-opinnoista.

Olen saanut itsenäisistä verkko-opinnoista valtavasti energiaa ja inspiraatiota. Ne olivat ensimmäinen oppituntini copywriterin työn moninaisuudesta: mitä kaikkea siihen kuuluu ja mitä se vaatii. Kovan työnteon rinnalla, tärkeänä osana ammattia kulkee myös erilaisten kokemusten kerääminen ja inspiraation ruokkiminen. Tärkeimmäksi osaksi itsenäisiä verkko-opintoja nousikin omalla kohdallani tuo hetki tuomiokirkossa. Siihen tiivistyi löytämisen riemu: vahva tunne siitä, että pitkään horroksessa ollut osa minua havahtui hereille.

Ja on tässä välillä leffaankin ehtinyt. Se on muuten huomattavasti palkitsevampaa, kun on ensin edennyt opintojen suhteen itselleen asettamaansa viikkotavoitteeseen.

Lue Riikan seuraavasta bloggauksesta Konkreettisia päämääriä mitä tapahtuu kun käsin kosketeltavista asioista syttyvä kirjoittaja törmää digitaaliseen maailmaan.

Luitko jo Riikan edellisen bloggauksen Kajastusta ovenraosta, jossa hän avaa elämäntilannettaan ja syitä hakeutua opiskelemaan kirjoittamista?

* Kirjoitus on julkaistu Markkinointi-instituutin verkkosivuilla vuonna 2018. Markkinointi-instituutti ja Rastor yhdistyivät 1.1.2020. Uuden yrityksen nimeksi tuli Rastor-instituutti.