Opiskelijana Copywriterin koulutusohjelmassa: Konkreettisia päämääriä

Julkaistu 21.5.2018

Opiskelijamme Riikka Holmberg kertoo kokemuksiaan Copywriterin koulutusohjelmasta. Kirjoitus on blogisarjan kolmas osa.  

Olen aina rakastanut tarinoita: niiden punomista, kuulemista ja lukemista. Vaikka luova puoleni on vahva, myös konkretia on hyvin lähellä sydäntäni. E-kirjan sijasta valitsen fyysisen, käsissä pidettävän kirjan. Muistiinpanot kirjoitan mieluiten käsin. Osa ihmisistä tulkitsee tämän automaattisesti niin, että olen pudonnut kehityksen kelkasta. Toisaalta asian voi muotoilla myös näin: kun työskentelee kirjoittamisen parissa, suuri osa työstä on näkymätöntä, ajatustyötä. Muistiinpanot, kynällä paperille kirjoittamani sanat, ovat puolestaan konkreettisia. Kun Copywriterin työ -opintojen digitaaliseen maailmaan perehtyvä jakso oli alkamassa, huomasinkin hapuilevani ilmaa. Eikö digitaalinen maailma ole kaiken konkreettisen vastakohta?

Opiskelijakokemuksia Copywriterin koulutusohjelmasta

Opintojakso alkoi kontaktipäivällä, jonka aiheena oli sisältöstrategia. Tapasin ensimmäistä kertaa kurssikaverini, joiden kanssa tein päivän kuluessa ryhmätöitä sisältöstrategi Suvi-Maaria Wulffin johdolla. Aihepiiri ei ollut minulle entuudestaan tuttu, mutta Wulffin case-esimerkit, joita pähkäilimme ryhmittäin ja purimme sitten yhdessä osiin, auttoivat uuden oppimisessa ja sisäistämisessä. Kurssikaverini esittivät myös luennoitsijalle aktiivisesti kysymyksiä ja pyysivät epäselväksi jääneistä asioista käytännön esimerkkejä. Se antoi rohkeutta itsellenikin. Jos jokin asia jäi askarruttamaan, kysyin ja selvitin sen saman tien. 

Opiskelijakokemuksia Copywriterin koulutusohjelmasta

Seuraavana vuorossa oli verkkokirjoittaminen ja hakukoneoptimointiin tutustuminen. Käsite oli itselleni entuudestaan tuttu, mutta Ilona Kuuselan johdolla aloin ensimmäistä kertaa pohtia asiaa oman kirjoittamiseni kannalta. Miten kirjoitan nettiin artikkelin, blogin tai kotisivut niin, että potentiaaliset lukijat löytävät ne mahdollisimman todennäköisesti? Piritta Seppälä puolestaan jakoi oppia siitä, minkälainen toimiva verkkojulkaisu on. Päivän aikana sain paljon käytännön vinkkejä sekä rohkaisevia kehotuksia omien tekstien julkaisemiseksi netissä. Tärkein ohje oli kuitenkin sisältöön keskittyminen. Otsikoi jämäkästi, mene suoraan asiaan, tiivistä. Kun kirjoitat kiinnostavasti ja koukutat lukijan, hakukoneoptimointikin on jo hyvällä alulla. 

Aikuisopiskelijana Copywriterin koulutusohjelmassa

Tätä kirjoittaessani Copywriter digitaalisessa maailmassa -opintojakso on lopuillaan. Takanapäin on myös kontaktipäivä, jonka aiheena oli tavoitteellisen sisällön luominen someen. Aikaisemmin somekanavat ovat merkinneet minulle lähinnä ajanvietettä, mutta opintojen aikana olen oppinut katsomaan niitä ammatilliselta kannalta. Olisiko tämä sopiva kanava markkinoida blogiani ja sitä kautta antaa näyte kirjoittamistaidoistani? Nimenomaan ammatillisen henkilöbrändini esiin nostamisen kannalta LinkedInin ja Twitterin käyttöönotto on ollut silmiä avaavaa. Itselleni oli suuri askel julkaista opintojen aikana tehtäväksi annettu blogikirjoitus LinkedInissä. Aina jotakin julkaistessaan asettaa itsensä alttiiksi arvostelulle, mutta toisaalta mikään ei ole palkitsevampaa kuin tieto siitä, että joku lukee kirjoittamaani tekstiä. Vasta silloin se herää todella eloon.

Aikuisopiskelu on palkitsevaa.

En voi väittää että hapuilu olisi kokonaan ohi, mutta olen jo löytänyt digitaalisesta maailmasta jalansijoja, kielekkeitä joista napata kiinni. Kiitos kurssikaverieni esittämien kysymysten, ryhmätöiden ja luennoitsijoiden käyttämien case-esimerkkien, olen huomannut asioiden muuttuvan konkreettisiksi silloin, kun niitä pohtii suhteessa johonkin konkreettiseen päämäärään. Kirjoittaakseen blogin, jonka lukijat löytävät, tai löytääkseen työn kirjoittamisen parissa. 

Nuo kaksi ovat minun listani kärjessä.

Lue Riikan seuraava kirjoitus Paras minä, juuri nyt, jota kirjoittaessaan kirjoittajamme pelkäsi ansiokansionsa jäävän laihaksi.

Edellisessä blogissaan Riikka kertoo, kuinka itsenäinen verkko-opiskelu lennätti hänet turistiksi omaan kotikaupunkiinsa Turkuun.

* Kirjoitus on julkaistu Markkinointi-instituutin verkkosivuilla vuonna 2018. Markkinointi-instituutti ja Rastor yhdistyivät 1.1.2020. Uuden yrityksen nimeksi tuli Rastor-instituutti.