Asiakasreferenssit • 01.02.2023

Myynti ei ole mörkö sotealan ammattilaiselle – myyntivalmennuksesta omaan identiteettiin lisäosa

Olenko minä myyjä? Rinnekotien asiakkuussuunnittelun työntekijät löysivät vastauksen myyntivalmennuksessa.

Valmennus vahvisti sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saaneen henkilöstön myynnillisiä valmiuksia ja poisti myyntityöhön liittyviä ennakkoluuloja. Myynti ei olekaan pelottava mörkö, vaan sotealan ammattilaisen olkapäällä istuva ihan ok-tyyppi.

Diakonissalaitos_Repo_600x350.jpg
Rinnekotien asiakkuussuunnittelun ja myyntitiimin vetäjä Laura-Kaisa Repo

Arvojen taistelu kääntyy myyntiosaamisen hyväksi

Rinnekodit omistaa jotakin ainutlaatuista. Sillä on tiimi, jonka jäsenissä yhdistyvät sosiaali- ja terveysalan tietotaito sekä asiakkuussuunnittelu ja myynti. Suomeen perustetut hyvinvointialueet vauhdittivat tiimin hakeutumista myyntivalmennukseen.

– Rinnekodit on osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista säätiökonsernia. Meidän tärkeimmät palvelujen ostajat ovat tilaaja-asiakkaat eli kunnat ja hyvinvointialueet. Sosiaali- ja terveysalan uudistukset ovat vaikuttaneet asiakassuhteisiimme siten, että toteutamme asiakasyhteistyömme uudelleenorganisointia. Tämä tarkoittaa muun muassa neuvotteluja ja sopimusten päivittämistä. Toivomme, että uudistukset eivät näy palveluja käyttävien asiakkaidemme arjessa, sanoo Rinnekotien asiakkuussuunnittelun ja myyntitiimin vetäjä Laura-Kaisa Repo

Meillä on vahvat arvot. Ihmislähtöisyydestä emme tingi. Vahva myynnillisyys on tuonut tähän yhtälöön uutta näkökulmaa.

Laura-Kaisa ja hänen tiiminsä tähysivät myyntivalmennuksessa uudenlaisen identiteetin perään. Sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saanut tiimi pureskeli myyntitermejä huolellisesti, jotta ne maistuisivat hyvältä jokaisen suussa. Samaan aikaan toisaalla omassa mielessä käytiin myös arvojen taistelua.

– Koko Diakonissalaitoksella ja Rinnekodeilla on vahvat arvot. Ihmislähtöisyydestä emme tingi. Vahva myynnillisyys on tuonut tähän yhtälöön uutta näkökulmaa. Se tarkoittaa tasapainoilua organisaation arvojen ja sen välillä, että myymme palveluja ihmisille. Palveluja myymällä olemme ihmisen iholla eri tavalla kuin vaikkapa tavaraa myymällä. En yhtään ihmettele, että tiimimme jäsenet kysyvät: Olenko minä myyjä? Valmennuksessa lähdimme kasvattamaan myynti-identiteettiämme ja teimme sen todella hyvin tuloksin, Laura-Kaisa iloitsee. 

Sotealalla pärjää panostamalla myyntivalmennukseen

Kun omaan mieleen oli järjestetty lokero uudelle identiteetille, oli mahdollista keskittyä myyntiosaamisen lisäämiseen. Rinnekotien yksilö- ja tiimitason toiveet täyttyivät, kun ryhmä kävi läpi käytännön myyntitilanteita. He perehtyivät eri vaiheissa oleviin asiakkuuksiin: uusiin, potentiaalisiin, kehitettäviin ja vakiintuneisiin. 

– Opimme siitä, miten havainnoimme, kuulemme ja reagoimme asiakasneuvottelutilanteissa. Saimme vinkkejä haastaviin sopimusneuvotteluihin. Olemme esimerkiksi yhdessä pohtineet sitä, että kuka meistä olisi luonteeltaan sopivin tiukkaan neuvottelupöytään. Lisäksi myyntivalmennus tarjosi meille rakennuspalikoita myyntifunnelin luomiseen CRM-järjestelmässämme, Laura-Kaisa kertoo.

Kun Rinnekotien asiakkuus- ja myyntitiimin prosessit ovat toimivia, saa organisaatio ansaitsemansa liiketoiminnallisen hyödyn. Asiakaskohtaamiset ovat sujuvampia, laadukkaampia ja tuottavampia. 

– Olemme huomanneet, että saamme vaikuttaa ratkaisevasti organisaatiomme menestykseen. Olemme tiiminä vieneet eteenpäin myynnin ilosanomaa. Jokainen meistä on tavalla tai toisella yrityksemme valaistu mainostaulu. Kun lamput loistavat kirkkaina, näytämme tietä uusille asiakkuuksille. Mitä enemmän tauluja, sitä enemmän menestystä, Laura-Kaisa pohtii.

Olemme tiiminä vieneet eteenpäin myynnin ilosanomaa.

Myyntivalmennuksen opit kantavat työssä ja sen ulkopuolella 

Myyntivalmennus on huomattu Rinnekodeilla yli tiimirajojen. Asiakkuus- ja myyntitiimin puheissa ja toiminnassa näkyy vahvemmin myyntirooli – ilman arkailua. Uusi osa omaan identiteettiin on hyväksytty.

– Jos et ole sinut itsesi kanssa, on oikeastaan turha odottaa tunnistettavaa muutosta omalle kohdalle. Valmennus vahvisti itsensä tuntemista. Kun tiedät kuka olet, pohjustat muhevan kasvualustan vaikka mihin, Laura-Kaisa kannustaa.

Myyntivalmennus ei jäänyt ainoastaan organisaatiotasolle, vaan sen versot ulottuvat henkilökohtaiseen elämään asti.

– Koen vahvasti, että valmennuksen opit ovat linkitettävissä vuorovaikutukseen ja kanssakäymiseen ihmisten kanssa. Sitä tapahtuu joka päivä ja joka hetki. Rastor-instituutin koulutuksella on selvästi laaja yleissivistävä vaikutus, Laura-Kaisa sanoo hymyillen.