Suunnitelmallista sisältömarkkinointia asiakkaan saappaat jalassa

marika_taitokari400x400.jpg
Marika Taitokari on saanut kokonaisvaltaisen ymmärryksen sisältömarkkinoinnista.

Marika Taitokari teki rohkean päätöksen ja päätti omistautua rakkaalle harrastukselleen – sisällöntuotannolle. Sisällöntuottajan koulutusohjelman avulla Marika sai kokonaisvaltaisen ymmärryksen sisältömarkkinoinnista sekä oppi luomaan suunnitelmallisesti aitoja ja asiakaslähtöisiä sisältöjä. Lisäksi hän on kokenut asiakkaan ostopolun ymmärtämisen ja tarinankerronnan oppien soveltuvan hienosti myös nykyiseen työhönsä myynnin parissa.

26 vuotta yhdessä työpaikassa olisi voinut jumittaa kenet tahansa kuluttamaan saman yrityksen työtuolia eläkepäiviin asti. Mutta ei Marikaa, joka halusi saavuttaa enemmän. Hän irtisanoutui työstään, ja päätti satsata omaan tulevaisuuteensa ja osaamiseensa sisällöntuottajana.

– Olin jonkin verran tehnyt harrastuspohjalla sisältöjä pienille paikallisille yrityksille ja urheiluseuroille. Halusin vahvistaa sisällöntuotannon strategista ymmärrystä asiakaspolun eri vaiheissa ja ihan konkreettista tekemistä, koska koin, että en ole siinä vielä parhaimmillani ja minulla olisi paljonkin annettavaa, kertoo Marika tuntemuksistaan.

marika_taitokari_600x350.jpg

Luomisen tuskasta päteviin sisältöihin

Marikalle koulutuksen suurin oivallus oli se, että vaikka sisällön tuottamisen luomistyö on ollut välillä tuskaa, harjoittelulla ja sinnikkyydellä oppii paljon. Marika teki koulutuksen kaikki harjoitustyöt omille asiakkuuksilleen. Konkreettisen tekemisen myötä Marika on saanut aimo annoksen rohkeutta, joten pöytälaatikkoon sujauttamisen sijaan sisällöt kestävät maksimaalisen päivänvalon. Nykyään esimerkiksi somekanaviin julkaiseminen onnistuu aidommalla ja rennommalla otteella. Se ei ole ollut helppoa, mutta lopputulos on ollut sitäkin palkitsevampaa.

– Aina kun kirjoitin jotain, minusta tuntui, että lukijat pitävät tekstiä tosi huonona ja tyhmänä. Pelkäsin esimerkiksi kirjoitusvirheitä yli kaiken. Koulutuksen myötä opin luottamaan omiin teksteihini ja tuotoksiini. Ymmärsin, että ne ovat osa minua, juuri sitä mitä haluan kertoa mahdollisine kauneusvirheineen. Olen saanut asiakkailta hyvää palautetta ja sitä kautta minua on pyydetty uusille asiakkuuksille tekemään sisältöjä ja mediatuotantoja, Marika iloitsee.

Konkreettisen tekemisen myötä esimerkiksi somekanaviin julkaiseminen onnistuu nyt aidommalla ja rennommalla otteella.

Sisältöjä tehdään asiakkaan saappaat jalassa

Sisältöjä tehdessään Marika ei anna itselleen valtuutusta luoda vastaanottajista ennakko-oletuksia. Asiasta kokonaan tietämätön ei pysty lukemaan rivien välistä. Koulutuksen myötä hän sai kokonaisvaltaisen kuvan tavoitteellisesta sisältömarkkinoinnista ja miten sisältöjä ylipäätään kannattaa tuottaa.

– Opin, että pitää astua asiakkaan saappaisiin. Ihmisiltä ei voi olettaa, että he osaavat lukea rivien välistä, varsinkaan silloin, kun heillä ei ole mitään taustatietoja asiasta, kertaa Marika oppimaansa.

Aloittaessaan oman firman pyörittämisen lisäksi pakkausyritys Pa-Hu Oy:n myyntipäällikkönä, Marika kokee koulutuksen oppien hyödyttävän häntä jokaisena työpäivänä erilaisissa asiakaskohtaamisissa eri kanavissa.

– Sisällöntuottaminen soveltuu nykyiseen työhöni tai tulevaisuudessa mihin tahansa myyntityöhön. Asiakkaan ostopolun ymmärtäminen sekä tarinankerronnan ja kirjoittamisen opit pätevät loistavasti esimerkiksi myyntitarinoiden kirjoittamiseen ja hyvän fiiliksen välittämiseen sähköpostitse. Uskon, että asiakkailta saa helpommin vastauksiakin, naurahtaa Marika.

Sisältöjä tehdessä kannattaa astua asiakkaan saappaisiin. Ei voi olettaa, että asiakkaat osaavat lukea rivien välistä.

Hyvästä opiskelukokemuksesta uutta kipinää

Marikan mielestä opiskelu virkistää, tuo uudenlaista näkökulmaa, kontakteja ja uusia tuttavuuksia elämäntarinoineen. Marika pitää hyvinkin mahdollisena lähteä vielä opiskelemaan. Hänellä jäi kova palo kouluttautua lisää.

– Mietin, mikä minusta tulee isona ja mikä tulee olemaan lopullinen työtehtäväni. Uuden oppiminen on tosi kivaa ja nykymaailma on sellaista, että ei voi jäädä lepäämään laakereille. Uuden oppimisen myötä voi tulla myös uusia lahjoja esille. En ole sen enempää tutkinut asiaa mutta kyllä tässä jotain vielä lähdetään opiskelemaan. Unelmana minulla olisi saada keskittyä suunnittelemaan ja toteuttamaan sisältöjä urheilun parissa, innostuu Marika.


Ota sinäkin sisältömarkkinointi haltuun ja tule opiskelemaan! Tutustu monipuoliseen sisällöntuottajan koulutusohjelmaan.

SISÄLLÖNTUOTTAJAN KOULUTUSOHJELMA


Jaa sivu